0

Siti Nurhaliza dicadangkan sebagai duta untuk akrabkan hubungan di nusantara

21:12 |
Assalammualaikum semua.Amboi..amboi,korang publish entri kencang tu..Kite?Huhu baru je balik rumah ni.Baru je sempat tengok Buletin Utama.Datuk K dan Siti Nurhaliza pergi ke Jakarta.Dan Siti telah dipilih untuk jadi duta.Untuk damaikan dan redakan hubungan di Nusantara.



BANDUNG, (Bernama) - Di sebalik hubungan Malaysia dan Indonesia yang kadang kalanya "panas", diva dari Malaysia Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, dicadangkan menjadi Duta Besar Budaya Masyarakat Melayu dalam usaha mengakrabkan hubungan rakyat di negara-negara Nusantara. 
Cadangan itu dibuat oleh Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia Indonesia (Iswami) berdasarkan penerimaan besar masyarakat terhadap personaliti Siti Nurhaliza. 
"Lebih baik gelar itu datang dari masyarakat, lebih baik beliau diterima masyarakat, kerana gelar itu akan menjadi abadi," kata Ketua Iswami Indonesia, Saiful Hadi Chalid ketika ditemui Bernama di sini hari ini. 
Saiful Hadi, yang juga Ketua Pengarang Agensi Berita Indonesia, Antara, sebelum itu menyuarakan cadangan berkenaan semasa memberi ucapan awal pada Seminar Ekonomi Malaysia Indonesia (SEMI 10) dan berharap semua pihak di Indonesia dan Malaysia dapat menerima secara positif cadangan itu. 
Seminar sehari itu, yang dianjurkan oleh Iswami, dirasmikan oleh Menteri Kewangan Kedua Malaysia Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. 
Ketika menjelaskan lebih lanjut cadangan beliau itu, Saiful Hadi berkata beliau yakin Siti Nurhaliza boleh memainkan peranan amat berkesan untuk "mendinginkan suasana" ketika berlaku krisis dalam hubungan Malaysia dan Indonesia, misalnya. 
"Ketika ada isu-isu hangat, tak perlu payah-payah kita mengirim delegasi Malaysia atau Indonesia untuk menenangkankan suasana, cukup dengan mengirim Siti Nurhaliza menyanyi dan mengatakan buat apa kita bermusuhan. 
"Cukup itu saja, ini akan menggugah hati orang yang hanya melihat sesuatu perkara itu dari sisi negatif," katanya. 
Beliau berkata di Indonesia misalnya, ada beberapa organisasi masyarakat yang mendakwa mewakili kelompok masyarakat tertentu, akan sering mengobar-ngobarkan sentimen rakyat Indonesia dengan kata-kata seperti "ganyang Malaysia" bila ada isu-isu hangat. 
"Kita tahu sebahagian daripada mereka adalah orang bayaran. Kita tahu mereka itu adalah ahli-ahli politik yang mencari pentas untuk mencari populariti. 
"Orang seperti ini tidak akan boleh berbuat banyak kalau ada, katakanlah Siti Nurhaliza datang, dia menyanyi dan mengatakan buat apa gunanya kita saling bermusuhan, tidak ada apa yang untung...ini akan mendinginkan suasana," katanya. 
Saiful Hadi berkata di Indonesia, Siti Norhaliza mempunyai ramai peminat kerana beliau dianggap ikon yang mempunyai personaliti yang amat positif. 
Beliau menyamakan Siti Nurhaliza seperti Allahyarham Umi Kalthum yang berupaya menyatukan negara Arab melalui popularitinya sebagai penyanyi Arab, ketika ada beberapa negara Arab berkenaan saling bermusuhan suatu masa dulu. 
"Ketika ada beberapa negara Arab sangat keras bermusuhan, antara Mesir dengan Arab Saudi, Yaman Utara dan Yaman Selatan saling bermusuhan, tapi ketika Umi Kalthum menyanyi, semua negara Arab menyiarkan siaran langsung, baik di radio mahupun di TV," katanya. 
Siti Nurhaliza, yang juga kini seorang usahawan dan turut berada di sini, memberitahu Bernama bahawa beliau terharu dengan cadangan itu dan menganggap ia sebagai satu tanggungjawab besar. 
Katanya cadangan itu merupakan suatu pengiktirafan yang amat tinggi terhadapnya dan beliau sedia memainkan peranan itu sebagai suatu tanggungjawab terhadap kemanusiaan. 
"Kita sebagai manusia diberikan keistimewaan masing-masing dan kalau itu keistimewaan yang boleh Siti kongsikan bersama dengan seluruh masyarakat nusantara, Siti melihat ke arah satu sudut yang positif," katanya. 

Erm..Siti dipilih sebab pengaruh dan auranya sebagai artis yang berimej 'bersih' dan juga lagu Siti sering menjadi pilihan pendengar.Disebabkan hubungan yang sedikit panas antara negara kite ngan diorang..maka timbullah idea ni.Tapi kan..berjaya ke Siti menjalankan tugas berat sebagai duta untuk mendamaikan dan mengakrabkan sesama nusantara???


Kredit Info:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...