5

Kalaulah semua blogger contohi sifat positif L.E.B.A.H.Mesti manis-manis entri semua kan???

07:26 |
Assalammualaikum semua.Baru je belek2 artikel Datuk Mohd Zawawi Yusoh kat Harian Metro.Nak kongsikan dengan korang ni.Apa kaitan blogger dengan lebah?Apa yang blogger dapat?Madu?Hurm..ya.Nak tau caranya jom baca!

Ustaz Zawawi

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah.Ia makan yang bersih,mengeluarkan sesuatu yang bersih,hinggap di tempat yang bersih dan tidak merosak atau mematahkan(yang dihinggapinya)
Seorang mukmin adalah manusia yang memiliki sifat unggul.Sifat berkenaan membuatnya memiliki keistimewaan dibandingkan dengan manusia lain.Sehingga di mana pun mereka berada,ke mana pun mereka pergi,apa yang mereka lakukan,apa peranan dan tugas apa pun yang mereka lakukan selalu membawa manfaat dan maslahat bagi manusia lain.


Kehidupan ini agar menjadi indah,menyenangkan dan sejahtera memerlukan manusia seperti itu.Menjadi apa pun,dia akan menjadi yang terbaik;apa pun peranan dan fungsinya maka segala yang dia lakukan adalah hal yang membuat orang lain,mejadi bahagia dan sejahtera.


Itulah sifat baik yang terdapat pada lebah.Rasulullah s.a.w.dengan penyataan dalam hadis di atas mengisyaratkan agar kita mencontohi sifat positif yang dimiliki oleh lebah.


Lebah hanya hinggap ditempat-tempat pilihan.Ia sangat jauh berbeza dengan lalat.Serangga yang terakhir amat mudah ditemui di tempat sampah,kotoran dan tempat berbau busuk.Tapi lebah ia hanya mendatangi bunga-bungaan atau buah-buahan atau tempat bersih lainnya yang mengandung bahan madu


Lebah ialah serangga yang kuat bekerja.Ketika muncul pertama kali dari biliknya(menetas),lebah membersihkan bilik sarangnya untuk telur baru dan setelah berumur 3 hari ia memberi makan larva,dengan membawakan serbuk sari madu.
Begitulah hari-harinya penuh semangat berkarya dan beramal.Bukankah Allah pun memerintahkan umat mukmin untuk bekerja keras?Lebah selalu hidup dalam kelompok besar,tidak pernah menyendiri.Mereka pun bekerja secara kolektif dan masing-masing mempunyai tugas sendiri.Ketika mendapatkan sumber sari madu,mereka akan memanggil teman-temannya untuk menghisapnya.


Demikian pula bila ada bahaya,seekor lebah akan mengeluarkan feromon(suatu zat kimia yang dikeluarkan untuk memberi isyarat) untuk memanggil teman-temannya bagi membantu dirinya.Itulah seharusnya sikap orang beriman.Tidak pernah melukai kecuali kalau diganggu.Lebah tidak pernah memulakan serangan.Ia akan menyerang ketika terasa terganggu atau terancam.
Untuk mempertahankan "kehormatan" umat lebah itu,mereka rela mati dengan melepas sengatnya di tubuh pihak yang diserang.Sikap seorang mukmin:Musuh tidak dicari.Tapi jika ada,tidak lari.Itulah beberapa karakter lebah yang perlu dicontohi oleh beriman.Bukanlah sia-sia Allah menyebut dan mengabadikan binatang kecil itu dalam al-Quran sebagai salah satu nama surah:An-Nahl.


Nota Comel-->Begitulah juga dengan dunia seorang blogger.Berkongsilah entri yang tidak mengutuk,mencaci dan mengaibkan diri dan kawan2 yang membaca.Jika ada entri di blog yang korang singgahi isinya sedikit 'keras',baca dan fahami,dan terpulanglah untuk tinggalkan komen atau berlalu begitu saja.


Tetapi jika entri itu banyak membawa keburukan dan tiada 'ilmu',jangan singkirkan dari dashboard korang.Jangan pula korang berbalas entri untuk mengaibkan si blogger tadi.Memang tak dinafikan banyak 'lalat dan langau' yang mengambil kesempatan untuk membusukkan 'rumah' korang.Tapi jadilah blogger yang matang,positif,sabar dan anggaplah lalat tu tak cukup makan hari tu.


Sebagai blogger juga tak boleh syok sendiri dan menyendiri.Kalau entri yang dikongsikan berturut-turut selama seminggu tiada sapa yang kunjungi dan tinggalkan komen...maka keluarlah 'blog walking'.Hidup sebagai seorang blogger memang best dan ceria jika saling singgah-menyinggah,baca entri,tinggalkan komen.Dan bila ada peluang joinlah gathering blogger,banyak ilmu dan pengalaman yang korang akan dapat.Kan seronok jika ber'blogging' secara berkumpulan,sama macam karakter lebah.Bila semua blogger bersatu-padu,tidak bergaduh dalam blog,maka semua akan dapat M.A.D.U!!!


Tak sabar tunggu cuti hujung minggu ni sebab nak singgah blog kawan2 yehaaaa!!!





Kredit Info:
  • Harian Metro~Ruangan Ad-din

5 comments

21/4/11 09:03

waaa... bersemangat saya hari ni lepas baca entry ni...

21/4/11 14:45

saLam kenaLan...dr segmen gegar gegar! huhu nice blog!(^_^)

sudi2 lah lawat kiter plak ye


http://themrizzo.blogspot.com

a.ah qaseh setuju ... tapi blogger sekarang suka menindas blogger lain

21/4/11 15:56

hai aleasara..mohon follow.saya masih bertatih dlm dunia blogger ni..mmg byk xtau. hrp selalu dpt info berguna mcm entry ni. thank u!

21/4/11 21:16

betul cakap kamu..

Kalau takde sesi mengutuk sesama sendiri, mesti semua akan sama-sama naik kan

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...