5

Hebatnya Kuda tu!!!

10:55 |
Lokasi-->Ekuestrian Putrajaya

Pandanglah....Lihatlah....
Badanku yang tegap....Bulu lembut mengurai.....
Akulah....kuda yang paling macho.....
Putih kulitku ini...Jadi idaman dia...Bikin kawan cemburu....


-->Pssstttt..kau tengok tu.Siap menyanyi bagai.Taulah aku yang paling berkilat(hitam) kat sini.
-->Alah kau ni...macam tak tau peel dia.Kan berlagak setiap kali lepas grooming.

-->Apa kenalah ngan korang ni.Relaklah!Aku yang body lagi mantap dan idaman malaya ni tak kecoh pun.
-->Kau dengar tu?Aku nyanyi dan puji diri aku sendiri...salah ke?Dah memang betul aku yang paling comel dan macho di sini!
-->Kau silap.Kau,aku,kita semua kuda di bumi tak sehebat kuda di syurga!Jom dengar apa kata Prof.Izzi. di Sinar.FM.Alah pakar motivasi tu!Apa yang dia nak kongsikan kali ni tentang kuda.

Dalam sebuah hadis menyatakan.Abdul Rahman bin Sa'idah r.a telah menceritakan:

"Bahawa saya adalah seorang penggemar menunggang kuda,lalu saya pun bertanya kepada Rasulullah s.a.w.:"Ya Rasulullah!Di dalam syurga ada kudakah?" Maka Rasulullah s.a.w pun menjawab:"Wahai Abdul Rahman!Jika anda diberi masuk ke syurga maka anda akan memiliki seekor kuda daripada permata delima yang ada sayap dan boleh membawa anda terbang ke mana sahaja anda suka!"
(Riwayat al-Tabrani)

Prof Izzi-->Begitulah kelebihan yang Allah berikan kepada penghuni syurga.Apa yang ada di sana kelak tidak dapat ditandingi dengan apa yang ada di dunia ini.Apa yang jua diminati di dunia ini akan juga diperolehi di akhirat kelak,malah lebih lagi.Janganlah risau ya!Tugas kita di dunia ini,siapkan bekalan secukupnya agar kita diizinkan Allah untuk ke sana kelak.

Renung-renungkan dan Selamat Beramal



Kredit Info:
  • Buku Renung-renungkan & Selamat Beramal-->Prof Madya Hj Md Izuddin Hj Ali







5 comments

salam dear alea
banyak idea menulis ni =)
buat apa kat kandang kuda tu dear

Katak Puru boleh dimakan???"
Japan Made Cafe a.k.a Cosplay Restaurant"

2/5/11 21:40

"Demi kuda-kuda perang yg berlari kencang dgn sekencangnya. Maka mencetuskan percikan api (di tapak kakinya). Yang menyerang di waktu subuh. Sehingga menerbangkan debu-debu. Lalu menyerang di tengah2 kumpulan musuh." (al-`Adiyat: 1-5)

Lihatlah kehidupan kuda perang ini, walaupun makanannya hanya rumput kering dan air kosong tetapi bersungguh2 berjuang bersama tuannya. Larinya memercikkan api dan menerbangkan debu2 serta sanggup bangun di waktu pagi.

Sedangkan kita diberikan berbagai nikmat oleh tuan kita, ALLAH. Bagaimana agaknya khidmat dan ketaatan kita kepada-Nya. Fikir-fikir...

3/5/11 08:48

@.::: Princess MOMOY :::.

:hye sis he3...itu apa kuda...ini apa kuda...jln2 bawa anak tgk kuda ok ler tu...

3/5/11 08:49

@abuikhwan

:slm shbt!mmg suka bila shbt balas komen dan tgglkan sgla ilmu di sini.ya betul sdgkan kuda tau mainkan peranan dan tgjwbnya,kite sbg manusia???

3/5/11 18:32

Kudaku lari gagah berani...heheheheeee

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...