4

Sajak Ustazah Siti Nor Bahyah Di Semanis Kurma Khas Hari Ibu.....

00:15 |


AJAIBNYA TANGAN IBU

Ketika kita lapar...tangan ibu yang menyuap,
Ketika kita haus...tangan ibu yang memberi minuman,
Ketika kita menangis...tangan ibu yang mengesat air mata,
Ketika kita gembira...tangan ibu yang menadah Syukur,memeluk kita erat dengan deraian air mata bahagia,
Ketika kita mengantuk...tangan ibu yang dodoikan dengan penuh kasih sayang,
Ketika kita mandi...tangan ibu yang meratakan air ke seluruh badan,membersihkan segala kekotoran, 
Ketika kita dilanda masalah...tangan ibu yang membelai duka sambil berkata:Sabar nak, Sabar ye sayang.
Namun,
Ketika ibu sudah tua & kelaparan...tiada tangan dari anak yang menyuap,
Dengan tangan yang menggeletar, ibu suap sendiri makanan ke mulut dengan linangan air mata,
Ketika ibu sakit...di mana tangan anak yang ibu harapkan dapat merawat kesakitan ibu?
Ketika nyawa ibu terpisah dari jasad...
Ketika jenazah ibu nak dimandikan...
di mana tangan anak yang ibu harapkan untuk menyirami jenazah ibu buat kali yang terakhir.
Tangan ibu, tangan ajaib...
Sentuhan ibu, sentuhan kasih...
Boleh membawa ke Syurga Firdausi...
Ciumlah tangan ibu,
Sebelum ibu pergi bertemu Illahi & takkan kembali lagi...

Nukilan Dato' Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood (Pendakwah & Pengacara Semanis Kurma TV9)

Nota Comel-->Kite tengok malam tu ustazah pun sebak masa membacakan sajak ni dan ustaz Wan Akashah serta panel jemputan terdiam kelu...sebak....sayu...Ya memang kite menangis masa sajak ni dibacakan.Kite kurang kasih seorang mak sejak kecil lagi.Dah sekolah menengah baru dapat menikmati kasih seorang ibu.


Dan alhamdulillah tadi kite baru makan besar dengan mak sambil doa depan rezeki hingga mak mengalirkan airmata.Dan sebak bila mak kata "Mak ucapkan terima kasih sebab anak2 mak semua ada depan mak,dapat makan sama2,dapat tengok anak2 mak kenyang.Bayangkan mak yang kehilangan anak sebab pelbagai tragedi macam baru2 ni kes lemas di Ulu Bendul...sedihkan.Tiada harta lebih berharga melainkan dapat di sisi anak2 sentiasa,tengok korang bergaduh,ketawa,usik mengusik,itu kenangan paling terindah sebelum mak tutup mata"~masa ni kami adik beradik berjanji akan bahagiakan mak selama-lamanya.......

Di kesempatan ini kite nak ucapkan S.E.L.A.M.A.T. H.A.R.I. I.B.U. untuk  mak,ibu,bonda,mama,mummy,umi semuaaaaaa!!!



Kredit Info:

4 comments

8/5/11 01:13

Ibu...andainya tidak kesampaian menatap wajahmu di dunia ini, semoga bertemu di akhirat nanti. I-Allah

8/5/11 01:32

insya Allah sahabat.al-fatihah untuk semua para ibu....

8/5/11 07:43

selamat hari ibu untuk tuan umah..

8/5/11 09:53

@chinta...

"terima kasih chinta!!!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...