8

Kisah Hubbyku bersama 6 Biji Telurnya.Erkkk bukan 2 je ke.....???

18:35 |
Lokasi : Kedai


Waktu : Matahari terik memancar


"Bang,bungkuskan telur 6 biji"


"Ok"



"Berapa ye?"


"2.00"


Si pembeli tadi pun berjalan tiba2 kakinya tersandung sesuatu.Krakkk....krekkk.....



"Abang,telur terpecahlah.Macam mana ni" (riak mukanya nak menangis dah)


"Dik,takpe biar uncle belikan yang lain ye.Jangan nangis"


"Terima kasih ye,semoga Allah murahkan rezeki uncle sekeluarga"




Nota Comel-->Hah,di blog kite takde entri 'blue' ye!Ini kisah telur ayam!!!Itulah yang berlaku tadi sewaktu hubby pergi ke kedai.Si pembeli itu budak kecil dalam lingkungan darjah 2/3.Hubby tak sampai hati tengok budak tu sedih mungkin takut dimarahi maknya.Mungkin itulah jelah lauk yang mampu dibeli untuk dinikmati sebagai makanan tengahari.Sebab budak tu hanya disuruh beli 6 biji telur.


Mungkin mereka susah tak cukup duit.Tau jelah tengah2 bulan ni.Bayangkan kalau budak tu balik dengan kesemua telur pecah,apa agaknya yang terjadi?Mungkin dimarahi maknya?Mungkin dirotan?


Mengenangkan ini hati kite tersentuh dengan perikemanusiaan hubby.Tau jelah ada juga pelanggan di kedai tadi,buat2 tak nampak,tak kisah,lantaklah kenapa tak berhati2 masa jalan tu.Agaknya itu dalam fikiran mereka.


Teringat masa di awal perkahwinan,hubby masa tu baru bekerja dan ekonomi masih belum stabil.Kami pernah berkongsi sebiji telur goreng,makan berempat dengan si kembar yang masih kecil.Kami bubuh kicap dan sos,makan dengan nasi yang dibubuh sedikit kicap.Hubby menyuap kami sorang demi sorang sambil matanya merah menahan sebak.Tapi masa tu adalah memori yang indah.Alangkah nikmatnya kami dapat makan masa tu,sekurang2nya kami tidak lapar.


Itu sebabnya hati hubby kite tersentuh lalu terus membelikan 10 biji telur untuk budak tadi.Semoga niat hubby untuk bersedekah tadi diterima Allah s.w.t amin........




P/S-->Telur sedap woo.Nak lagi buat resipi SAMBAL TELUR PECAH oleh Mat Gebu.Perghhh..terangkat!!!



8 comments

18/6/11 20:42

igt masa kecik dlu, mak suh beli air botol 3, pastu air tu pecah.. nk balik umah takut mak marah, masa tu baru 6taun.. sy gi amik kt kedai tu balik (curik..) isk.. jahatnye sy masa kecik dlu.. nsib baik xbwk perangai smpai ke tua..

18/6/11 20:43

inilah kehidupan..indah dalam susah (^_^)

18/6/11 22:31

kadang2 kita lupa akan kesusahan org lain..

19/6/11 02:41

@niena shopping2u

itulah sbb hubby belikan budak tu telur,tak nak dia menipu pada mak.atau mencuri sbb takut dimarah mak.takpe sis,dulu2 tu masa kecil tak tau apa kan?

13/3/13 18:37

salam sis..^^

waaaa~~~~
kesiannye budak tu..
hmm...
susah nak dapat peniaga macam hubby sis tu..
sebab kebnyakan mereka suka pikir untung je..
telur untung berapa la sangat kan..
tabik spring^^

13/3/13 19:39

@Gee GTG slm hahhaha org pun dh lupalah entri ni hehehe ni btl2 mopping ni ngehhh...

tulah kngn gak tu dgn bdk tu.sllu gak berselisih kt kedai hrp xda lagi telur yg pecah...

13/3/13 23:50

@||Sis aLeaSaRa||
ayah saya selalu cakap..
kalau kita tolong orang..
Allah akan tolong kita balik..
In Shaa Allah..
benda yang baik di balas baik.. hihi..

say ingat dulu masa sekolah asrama..
kejadia dekat terminal 1 seremban
saya kena tengking kat pakcik jual Air Mineral sebab saya xde duit kecik nak bayaq..(ape salah saya..)

saya memang x pergi dah kedai tu..
3 tahun lepas saya balik dari kelantan.. saya tengok kedai tu dah tutup.. aish.. say x nakla cakap banyak.. saya pon x doakan kelingkupan kedai dia..

meniaga ni.. perkhidmatan tu penting..asal pelanggan suka.. mereka akan datang lagi.. kan2..^^

panjang lah pulak.. boleh jadi entry ni..hehehe..

14/3/13 00:16

@Gee GTG 106 patah perkataan.baik...saya pilih kamu sbg mentor utk didik protege,tips mengarang dgn baik.cikgu akan lekatkan karangan kamu di memo board spya menjadi cth kpd student yg lain.

ye betul tu.png gak sentap ngn sorg minah jg lauk2 di kedai makan,suka2 hati nk mrh dh namanya berniaga mmglah penat,klu x nk penat duk umh ler...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...