8

Hujan Yang Turun Bagaikan Mutiara.....

16:53 |
Hujan itu rahmat

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)." (Al-A'raf : 57)


Tatkala Terjadi Hujan Lebat

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian tatkala hujan turun begitu lebatnya, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdo’a,

اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ

“Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merusak kami. Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-gunung, bukit-bukit, perut lembah dan tempat tumbuhnya pepohonan.” (HR. Bukhari no. 1013 dan 1014). Oleh karena itu, saat turun hujan lebat sehingga ditakutkan membahayakan manusia, dianjurkan untuk membaca do’a di atas. (Lihat Al Jami’ Liahkamish Sholah, 3/114, Maktabah Syamilah)


Allah turunkan hujan ada sukatan

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Alhamdulillah tadi cuaca panas,sekarang sedang hujan lebat di area Salak Tinggi/KLIA.Perbanyakkanlah zikir dan berdoa yang baik2 kepada Allah S.W.T ye :) Owh mood dah ke laut...teringatkan selimut pinky kite kat rumah huhuu.....



Kredit Ilmu -->


8 comments

24/10/11 18:55

saya suka time hujan..mcm ada perasaan damai.
tapi takut jugak kalau time ada kilat, petir tu.

24/10/11 19:53

hujan juga ditempat eka..
hujan kan rahmat.. :)

25/10/11 16:37

alhamdulilah.header awk comel laa..lukis sendri eh

25/10/11 16:44

iols suka hujan...
rasa segar jiwa raga
hiks

25/10/11 22:40

@Ujie

betul tu suka suasana masa hujan...mmg takut sikit bab petir ngan guruh tu huhu...

25/10/11 22:41

@Cik Eka

ye sis alhamdulillah turunnya hujan :
)

25/10/11 22:42

@merahitujambu

header?lukis tgh2 malam ni masa supermama tgh bosan ngeee.toinkk toinkk rasa comot je header tu hehehe..tak blh lawan sis buat.

25/10/11 22:43

@miloais

hehhe betul betul toinkk toinkkk bunyi katak pun banyak ngeee....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...