8

Semua Tahu Bila Azan Berbunyi....Kenalah Diam Seketika.Tapi......???

16:09 |
Makin kuat bunyi azan,semakin rancak pulak berborak.Macam tak boleh tunggu sekejap.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud:
“Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya..”
Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.

Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
“Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah “Lailahaillallah. ..” semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin… amin Yarobbala’lamin ..”


Maka hormatilah azan.Kalau tak nak lidah kelu :)


Kredit Ilmu -->  Oh Islam.Com

8 comments

22/10/11 17:20

thanks info...info berguna..**rupanya aleasara supermak...wah....

23/10/11 05:00

pas abis azzan..bce doa lpas azan...:)

23/10/11 10:03

kat rumah uncle, time azan maghrib... orang bersorak2 kat gelanggang futsal...

:(

23/10/11 10:14

@merahitujambu

alhamdulillah smga semua mghormati azan lepas ni.owh supermak ye betul tu...patutnya kami mak2 ni yg ganti nasha aziz tau!!!

23/10/11 10:15

@ade2mama

ye dahlah pot pet pot pet masa azan,dah tu doa lps azan pun tak baca hurmmm

23/10/11 10:16

@gedek!

owh dah sah yg ramai main futsal masa tu,org kita yag beragam islam ye tak =.=

9/6/13 00:44

:) insyaAllah.. sama2lah kita beramal :) dan x bising masa azan. Hormat pada azan.

9/6/13 01:05

@AiSyA LiEzA alhamdulillah...trm ksh baca dan komen n3 ni AL :)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...