0

Being mum & woman~Artikel khas untuk anda!!!

08:37 |
Being mum and woman



Your first 10 years of parenting:

>Year 1:Survived the many sleepless nights & saw your bundle of joy take his first step.
(Owh memang tak boleh dinafikan tahun pertama bergelar ibu memang menyeronokkan & penat.Apatah lagi macam saya dulu,pertama kali bergelar ibu dan mendapat pula sepasang kembar.Dahlah takde pengalaman menjaga baby...alhamdulillah bila kita ikhlas untuk menjaga amanah Allah,pasti semua urusan dipermudahkan.Seronok melihat perkembangan anak2 dan bila kali pertama kaki mereka melangkah perghhh seronoknya!)

>Year 2:Survived the terrible twos & heard your precious one babble his first words.
(Setiap perkara pertama yang anak lakukan,setiap patah perkataan pertama yang diucapkan..tak tahu nak gambarkan betapa sayu,sebak dan gembiranya melihat anak yang dulu kecil,dah semakin besar & bijak)

>Year 3:Survived toilet-training....and your reward?Huge savings on disposable diapers.
(Owh bagi mereka yang mempunyai anak kembar,sudah tentulah mencabar kesabaran semasa melatih mereka ke tandas.Masa mula2 tu sorang terkencing kat bilik,sorang terbuang air besar kat ruang tamu,perghhh!!!Masa melatih mereka memang kena banyakkan bersabar,mereka masih kecil,dulu entah2 kita semua pun macam tu gak.Memang bersyukur bila anak tak pakai pampers lagi,banyak duit dapat dijimatkan tau!)

>Year 4:Survived the wails & cries of separation anxiety when you sent them to the nursery.Now,thinking back,you can't quite remember who cried more-you or them.
(Ok saya angkat tangan tinggi2...memang saya menangis masa hantar anak kembar dan anak yang bongsu ke nursery huhu.seminggu jugaklah saya macam tu.Anak mula2 je menangis tapi esoknya diorang cakap "Mama,tak malulah nangis,kitorang ok je,tak nangis pun lagi".Ok masa tu rasa nak lari laju2 maluuuuu.Rasa sedih kecil2 perlu dihantar dalam jagaan orang lain,walaupun sampai petang je,tapi terasa setiap saat macam satu jam hahaha)

>Year 5:Now in kindergarten,they are making new friends,and we all know the story when they fall sick.
(Ye betul betul...masa diorang tak sihat saya terpaksa ambil EL,dan macam2 cerita diorang beritahu tentang peel kawan2,tentang cikgu yang baik,pengasuh yang garang,yang suka tengok drama Indon adeihhhh)

>Year 6:The first graduation in their life.What a milestone!This is the first,but definitely not the last,graduation you will attend.
(Bersiap sedialah macam2 acara kena dihadiri.Termasuklah mesyuarat PIBG,ambil report card,acara penyampaian hadiah baik dalam akademik dan juga sukan lalallalalala)

>Year 7:They are in primary school.You realise how time flies-they are growing up;you are growing old.
(Huwaaaaaaaaa =.=)

>Year 8:You make sure that they are getting all the A's in school,topping the class & winning as many competitions as possible-in the name of maximising their potential.
(Semua ibu sudah pasti sanggup menemani anak2 mengulangkaji pelajaran,memberi mereka semangat di saat mereka sedang menghadapi ujian bulanan & peperiksaan.Dan sudah pasti tak lupa baca dan buat air Yassin untuk penerang hati anak2).


>Year 9:They question why they have to go to school,study so many subjects & work so hard?!Your chauffeuring intensifies.....
(Masa ni pandai2lah kita sebagai ibu untuk menjawab segala persoalan diorang,yang kadang-kala mencabar kesabaran.Hah,bagi ibu muda,inilah peluang terbaik semasa cuti sekolah tak lama lagi,bawa anak2 ke Kidzania yang terletak di Curve NX di Mutiara Damansara.Di sana anak2 akan mendapat jawapan kenapa mereka perlu belajar dan siapkan seguni 'homework'.Supaya mempunyai kerjaya yang bagus di masa depan mengikut minat & keputusan akademik mereka)


>Year 10:You are tired out & they are stressed out.You wonder what's happened to your obedient angel & ask yourself:"What did I do wrong?"
(Hahahaha memang penat tapi banyak pahala sebagai ibu.Memang tak semua mampu sentiasa di sisi anak2 apatah lagi bagi mereka yang kerjayanya memerlukan mereka 'outstation'.Tak semua mampu menjadi ibu mithali tapi percayalah semua ibu sentiasa ingin menjadi yang terbaik dan 'role model' kepada anak2)

For those with more 10 years' parenting experience,you may have tolerated comments such as "You are old-fashioned,you have no taste".

When you have taught them all these years to obey rules,they break curfews.When you want to connect with them,they lock themselves in their room.When asked why,they say they have nothing to talk to you about...but they chat all night long on the phone or computer with their friends.Then you worry: "Are they dating?Who are they dating?"~When they get their driving licence,you get mixed feelings of joy & nerves...You have endured all this.

While they have more pimples,we have more wrinkles.As they grow leg hair,we grow white hair.The most amazing part of all,despite all this,is you still love them.Like the old saying: "Love always protects,always trusts,always hopes,always perseveres.Love never fails..."


THAT'S A MOTHER LOVE!




Kredit Info-->
  • Teens & Tweens~Charis Patrick~star2@thestar.com.my
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...