10

Bibik...asyik yaa nonton SINETRON???

09:02 |

"Assalamualaikum bibik...kamu sudah jemur comforter tadi,nanti tak sempat kering pula?"~"Sudah..ibu "

3 jam kemudian......

"Assalamualaikum bibik....Arif & Sofea sudah pulang ke?Pukul 2 petang,mereka ada kelas tuisyen.Jangan lupa ingatkan mereka ye."~"Iya ibu,sudah pulang...nanti saya bilangi pada mereka.Ibu ngak usah khuatir"

4 jam kemudian....

Kring...kring..kring...kring.....

10 minit .......

Kring...kring...kring...kring....


"Hello bibik!Risau saya,kenapa lambat angkat telefon?Semuanya ok,ke?Anak saya dah balik dari tuisyen?Mereka dah minum petang?"~"Owh ibu,maafin saya,tadi sibuk di tandas sental itu lantai.Lantas ngak dengar itu bunyi tefon"




Malam.....

"Mama apa yang Arif cakap ni,janganlah marah bibik pulak,ye..janji?"

~"Apa dia,yelah janji".


"Petang tadi kan masa Arif & Sofea balik tuisyen,bibik leka tengok tv je alah drama Indon tu..kejap dia tekan channel tv3,kejap Astro.Tengahari bibik goreng telur,je.Dah kerap makan tengahari telur goreng,ayam goreng cecah sos.Bibik dah tak macam dulu,masak ada lauk kuah,ada sayur..best.Petang tadi pun,bibik buat milo cecah roti je.Bila Arif minta goreng nugget,bibik kata makan je apa yang ada,janji kenyang.Terus bibik lepak kat sofa sambung drama dia tu.Mama malam ni belanjalah makan kat luar".

~???????

Inilah di antara gelagat bibik kawan saya.Seperti semua pasangan yang bekerja,bibik diperlukan untuk menguruskan anak2 & juga rumah.Tetapi kebanyakan bibik(tak semua) masa mula2 je rajin,ikut jadual,ikut menu masakan yang majikan cadangkan dll.

Bila dah masuk tahun ke-2,mulalah tunjuk peel.Kita faham sebagai manusia,mereka juga ada hak untuk rehat,berhibur dengan menonton tv & mendengar radio.Kawan saya memang sporting.Tetapi kalau dah nampak macam nak 'tergelincir dari landasan',terus dia buat jadual harian.

Dia dan suami duduk semeja dengan bibik itu,berikan jadual.Dari seawal pagi ada waktu solat Subuh,sediakan sarapan,cuci pakaian,sidai,kemas rumah,masak tengahari,solat Zuhur.Bila semua anak2 dah keluar pergi kelas tuisyen/mengaji al-Quran,bibik itu diberi masa untuk menonton sinetron yang disukainya.Solat Asar,angkat jemuran,sediakan minum petang.

Selalu kawan saya yang sediakan makan malam yang 'simple' dan kadang2 bawa semua keluarga termasuk bibik makan malam di luar.Begitu juga waktu cuti hujung minggu,kawan saya yang masak & bagi bibik itu cuti di dapur.Sportingkan,kawan saya.Tapi alhamdulillah bibik tu lama kerja hingga sekarang dah cecah 5 tahun.

Majikan & pembantu rumah perlulah sentiasa berkomunikasi & saling bekerjasama.Anggaplah diri itu ibarat keluarga,maka tak kan timbul lagi kes didera majikan atau majikan terdera bila bibik lari dari rumah.Sekian...daaa......



10 comments

17/1/13 09:15

bibik oh bibik.. asyik nonton sinetron. sian anak2 tu mkn telur grg aje. tapi betullah sis alea...mereka pun manusia biasa yg punya hati n perasaan kan.

17/1/13 10:09

@Izan Ishak

yup btl tu sis izan.bibik pun bknnya robot,mrka pun perlu rht & hbrn :)

17/1/13 12:30

baguslah mcm tu... ada timbang rasa sesama kan....

17/1/13 14:20

yup2 .. seharus nye gitu la..

tp yg seksa bile dpt bibik yg reti2 bahasa.. bile kite baik dgn dia, dia pijak2 kepala kite siap bwk jantan masuk umah (penah kne pd bibik kwn).. aduyaiii phtu lariiiii

17/1/13 15:06

dah merasa dengan bibik2 ni..ada yang baik, sangat puas hati, tapi jodoh pula tak panjang.
Yang boleh kerja lama dengan kita pulak, ermmm,sangat menyakitkan mata dan jiwa...
Finally, kita jadi bibik di rumah sendiri..
Hati senang...

17/1/13 17:32

@munna

ye betul tu sis..give n take gitu.

17/1/13 17:33

@fazilzura

hoho mmg byk kes mcm tu..yg penting majikan stiasa 'alert' dgn perubahan bibik wpun sdkt.sbg lgkh bjaga2......

17/1/13 17:34

@ida

yelah sis ida.ibu bkjya mmg tpaksa kuatkan mental,fizikal n emosi,tanpa bibik pun msh ramai yg hebat di rmh n juga di ofce ^^

7/6/13 01:36

huhuhu~~ betull.. kena saling berkomunikasi antara satu sama lain :) barulah cocok :)

8/6/13 22:52

@AiSyA LiEzAtepuk tangan laju2 untuk AL he3..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...