21

Susah sangat ke nak tahan pintu alahai...

00:14 |

Kredit Info : Johardy Ibrahim

Saya tertarik dengan artikel yang ditulis Johardy Ibrahim.Secara jujurnya saya sedikit terganggu dengan sikap orang kita.

1~Saya di dalam 7E dan terlihat di luar,seorang ibu mengandung terkial-kial melangkah menuju ke pintu.Dari dalam ada seorang pemuda yang sedang melangkah keluar dan........langsung tak nak tahan pintu tu untuk perempuan tadi!Nak je saya 'sound' mamat tu adeihh...

2~Saya berada di dalam Pejabat Pos,sedang leka menunggu angka giliran.Seorang remaja perempuan duduk berhampiran pintu masuk.Seorang pakcik dari luar membawa sebuah kotak besar,macam manalah nak buka pintu,kan.Yang best,budak tu hanya mengerling lalu terus membelek handphone canggihnya.Nasib baiklah ada sorang pelanggan yang nak tolong bukakan pintu ishh ishh ishh...

3~Habis je wayang,semua kelam-kabut keluar dan ramai menuju ke toilet.Kesian pada ibu yang dua2 tangan pegang anak kecil,mana nak tolak pintu masuk toilet,lagi.Kadang2 pintu sedikit berat,kena tolak kuat.2 orang anak dara come lote ketawa berdekah-dekah masuk toilet dan 'terlupa' ada orang dibelakang!Nasib baiklah tak penyek hidung si anak kecil tu sebab maknya tadi harapkan,dah tentulah anak dara comel tu tolong tahankan pintu,untuknya.



Itulah salah satu rencah kehidupan warga kota di Malaysia.Ntah mengapa seakan-akan kurang kesedaran sivik,kurang prihatin terhadap orang di sekeliling.Semakin kurang kesopanan di kalangan kita.Saya rasa bangga jika dapat menahan pintu untuk bagi laluan,kepada orang lain.Rasa lagi seronok bila terukir senyuman mereka walaupun tanpa ucapan TERIMA KASIH.

Seperti coretan Johardy.....

"Bagi saya,menahan pintu adalah simbolik permulaan kepada sikap budiman & rendah diri yang tinggi.Dengan menahan pintu untuk orang lain,anda memastikan pintu itu tidak menghempas orang lain selepas anda,dan tidak mencederakan mereka,Perlakuan itu juga memberi kemudahan kepada orang lain,yang secara ikhlas akan memberi penghargaan sama ada senyuman atau ucapan.Ada juga yang buat tidak tahu.Tidak mengapa.Perlahan-lahan mereka akan belajar bersikap budiman.Itu kelebihan menjadi model budiman.Anda akan rasa sangat seronok.Dan berazam melakukannya lagi dan lagi."




21 comments

21/3/13 00:32

salam sis..
alhamdulillah lah..
dekat tempat saya ni ..mean dekat usm..
bbudaya macam tahan pintu untuk orang memang jadi budaya..
itu yang saya suka kat usm kelantan ni..

ada kawan saya .. pensyarah @ dr.pakar tolong tahankan pintu untuk dia..^^
sangat baik.. yelah sampaikan kawan saya bercakap sampai sekarang..

budaya ni memanglah sangat penting..
alah bukan susah pon ka..
tahan pintu je..^^

^^saya pon suka kalau buat orang suka macam sis..^^ kan2..

21/3/13 00:45

@Gee GTG slm morning ^^

owh bda nmpk kcl tp kesannya mendalam ke sanubari he2....tulah zmn la ni semua bz benor nk tahankan pintu pun dh tak sempat :)

21/3/13 00:56

budaya macam nie selaluya org kurang prihatin kan. Padahal ianya satu nilai yg boleh mnunjukkan moral masyarakat kita sebenarnya

21/3/13 02:33

selalu juga tlg tahan pintu utk org.. lagi2 kalau ke bank, mcm dah tugas.. hehe

21/3/13 07:25

salam,

itulah akhlak dan budaya yang berleluasa sekarang ni..bukan setakat yang tak tolong tahan pintu...

kalau ada yang tolong, ada pulak yang tak reti2 berterima kasih...kalau bisu atau sakit gigi pun...sekadar angkat tangan atau senyum jer pun tak pe...ada pulak , angkat muka pun tak..ish ! ish ! ish !...

21/3/13 08:02

@Maisarah Azmi hye sis yup betul tu..kdg2 foreigner lg tau nk tahankan pintu utk kita,org tempatan ms gi bank dll adeih...

21/3/13 08:03

@deno
wah tahniah deno...nnt lbh ramai yg prihatin spt deno ni ^^

21/3/13 08:04

@BUNDA a.k.a KN slm bunda.hurm betul tu.msia ni smpi kena buat iklan kempen budi bahasa lagi,kdg2 segan bila tourist puji msian bgs,lmh lembut,sopan santun tp hakikatnya x semua dpt terapkan nilai2 murni mcm tu :(

21/3/13 09:18

salam
ramai yg pentingkan diri ja...hingga kerajaan terpaksa buat mcm2 kempen ,berbudi bahasa..mengucapkan terimakasih,tolong melnolong..

21/3/13 09:42

@❤Kamsiah❤ slm sis tulah alahai org2 kita :(

21/3/13 11:22

hehee
alhamdulillah setakat nih selalu lah tahan pintu
cuma geram bila kita tahan pintu orang yang nak masuk dalam tu bukan sahaja terima kasih pun tak ucap tapi muka masam mencuka
ikut hati waktu tu rasa macam nak hempas pintu tu dekat muka orang tu pun ada
hahahaha

21/3/13 12:20

@Hans
owh samalah pnh gak kn dgn manusia yg tiba2 sombong padahal br tlg tahankan pintu huhu...hahaha nsb baik hans x hempas pintu...penyeklah muka org tu ngeee ^^

21/3/13 15:26

selalu tahan pintu kat hospital..bila org yg guna kerusi roda nak keluar.. Tapi pernah jugak terpandang perangai yang dipaparkan di dlm entry tu... Tertanya jugak, ke mana hilangnya nilai-nilai murni anak bangsa sekarang ni...

21/3/13 16:32

@djkakpahGomofm hye kak pah ^^

yelah kt klinik,hospital yg namanya ada pintu ni...sama2lah tlg tahankan pintu,kan.mgkn org kita semakin busy ,nak tahankan pintu x sampai seminit pun x sempat ish ish ish..

21/3/13 19:28

betul tu
harus di amalkan d mana sj
klo g kfc je ade org yg tolong bukakan pintu..pastu dpt senyuman sweet..hikhik

perangai macam ni bukan saja warga kota, warga luar kota pun ada jugak..

21/3/13 21:50

betul tuh..apa salahnya kalau tahan pintu untuk orang lain..

21/3/13 22:32

@Yumida Huda wah bila dpt lynn mcm tu mesti suka nk gi kfc tu lagi kan..mcm saya ada pglmn kje frontliner kt klia so mmg suka senyum n tahankan pintu klu kbtln lalu dkt2 pintu ^^

21/3/13 22:33

@THE LEKAT LEKIT STORY betul tu sis,saya pun skrg mmg didik ank2 sbb diorg sdri tgk mcm2 sikap org kita ada yg tahankan pintu ada yang buat derkkk je :(

21/3/13 22:34

@luqman zakaria ye betul tu,bro luqman...segan kalau tourist terlebih baik tahankan pintu dr org kita sdri huhu...

22/3/13 02:11

Sabo2...bwk bertenang...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...