11

Tips : Hilangkan SELESEMA dengan kunyit hidup & Vapor Balm Strawberi

15:00 |

As salam semua.Cuaca yang tidak menentu,panas & hujan bukan saja buatkan kita yang dewasa mudah jatuh sakit.Kanak-kanaklah yang selalunya mudah demam srot srot srot srot..selesema.Begitu juga pada anak Kak Lea  yang paling bongsu,Danish.Kesian tiap kali dia bersin,sampai mata berair.

  "Mama penatlah Danish asyum...asyum...."

Maka lajulah tangan Kak Lea memotong sedikit kunyit,buang kulit & tumbuk sedikit,nak bagi keluar air.Ada juga yang kata asah kat belakang ibu lesung batu tu,hah.


Danish dah cuak kena sapu kunyit.Air kunyit tu sapu dari ubun hingga ke batang hidung.Untuk cepat keringkan selesema.Jadi anak pun kurang sakit kepala dan mudah tidur lena.Kalau sapu kat batang hidung pun je,ok.Selepas 3 kali sapuan,alhamdulillah selesema Danish dah kurang dan kering.

Selain kunyit hidup,Vapor Balm keluaran 21st Century ni pun boleh membantu.Best tau bau strawberi.Memang dah lama guna sejak si kembar tu lahir.Boleh sapu di ubun,di batang hidung,di belakang telinga & lipatan betis & tangan.Selamat mencuba ye :)



11 comments

15/4/13 15:16

oo....boleh eh pakai kunyit...? nanti nk try la.. hee

15/4/13 15:50

@nida zin mmg boleh...kesian gak kan ank mkn ubt tp still selesema x kering,dahlah ubt buat dia ngantuk ^^

15/4/13 16:05

petua org lama tu.. pakai kunyit... mmg berkesan...

15/4/13 18:20

@Nora Karim ye betul tu sis nora,mmg bgs ambil bhn kt dapur je ngeeee

15/4/13 18:46

ooo..bagusnya
nnti nk try jgk la guna kunyit
moga danish cepat sembuh

15/4/13 19:35

salam kak lea..
uhhh.. ingat boleh buat gulai masak lomak jer beliau ni..
rupenya boleh sembohkan penyakit..

ok tengah tulis dalam buku nota..
khasiat kunyit hidup..^^

15/4/13 20:02

@Yumida Huda blh selongkar dpr je time tgh selesema he3...tqvm sis,tu lah Danish baru je baik ^^

15/4/13 20:04

@Gee GTG wsalam tulah byk kegunaan brg2 di dpr tu,mcm2 petua.hah salin laju2 tau wink wink....

18/4/13 23:10

menarik......bagus tip dari akak nie...tak pernah guna kunyit lagi.....

19/4/13 00:31

@Remy hazza mmg berkesan tp jgn tenyeh banyak sgt nnt dua hari gak nk hlg color kuning kt hidung,mau terkejut gf remy he3....

13/1/14 02:14

THX SHARING..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...