37

Hargailah Air Liur Anda

00:09 |



Banyak petua melibatkan air liur rupanya.
Ada yang sedikit pelik jom skodeng...

  1. Sekiranya suhu badan bayi baru lahir panas,si ibu/ayah disuruh menjilat ubun-ubun bayi,telapak tangan  & tapak kaki.Jilatan harus dimulai dengan anggota yang kiri dulu.In shaa allah panas tubuh bayi akan serta-merta beransur turun --> owh tak pernah pulak dengar petua ni,pastikan gigi dah bergosok ye
  2. Sekiranya jari terluka/terhiris,kita disuruh cepat2 masukkan jari tu ke dalam mulut.Dikatakan darah akan berhenti mengalir & luka cepat sembuh.Sekiranya bahagian yang lain pula luka,ambil sedikit air liur sendiri dengan satu jari.Selepas itu,baca selawat sebanyak 7 kali.Selepas membaca selawat,sapu di bahagian yang luka --> petua ni memang femes,kadang2 bila jari terluka mesti cepat2 celup ke mulut
  3. Sekiranya seorang kanak2 masih lambat bercakap walau sudah berusia 3 tahun ke atas,petuanya mudah saja.Lidah kanak2 itu perlu ditarik keluar lalu dikerik dengan cincin.Ini menurut kata orang2 tua,supaya air liurnya keluar sempurna,tidak bertakung di dalam mulut lantas dapat menggalakkan kanak2 itu segera bercakap --> owh yang ini lagilah tak pernah dengar huhu
  4. Bangun je tidur terus minum segelas air tanpa menggosok gigi kerana khasiat air liur mempunyai enzim yang dapat menjadikan wajah awet muda --> kadang2 je buat,tapi ramai selebriti tempatan bagi petua ni.Kalau boleh berselawat dulu ye.



Menurut satu kajian saintifik di Belanda,zat dalam air liur dapat menyembuhkan luka.Saintis mendapati bahawa protein kecil di dalam air liur yang sebelum ini dipercayai hanya dapat membunuh bakteria,berguna juga untuk menyembuhkan luka.Sebab itulah luka pada gusi yang bari dicabut giginya cepat pulih berbanding dengan luka di bahagian anggota tubuh yang lain.(** Betul tak Dr.Gee?)

Saintis juga menjangka,air liur boleh menjadi ubat kepada penderita penyakit kencing manis yang buruk kakinya atau mereka yang mengalami kelecuran atau kebakaran pada kulit.


Kredit Info : HM








37 comments

30/5/13 00:28

petua no 2 n 4 tu biasa r guna.. hehhehe :) 1 n 3 xtau..baru je tauu tu un sbb baca entri akk.. :)

30/5/13 00:41

@AiSyA LiEzA give me five lah...itulah kak lea pun tak pernah dengar petua pelik tu :d

30/5/13 00:46

Oh byk gk ye petua air liur ni ye :)
tq utk perkongsia

kalau anak asik sembur air liur, gugur rmbut mama.. betul ke kak

30/5/13 01:17

@Irfa hye sis irfa sama2.suka kongsi apa yang kak lea baca he3..

30/5/13 01:19

@◕ D Y S H A S A H H I R ◕hye sis dysha hah...tak pernah pulak dengar.wah kalau macam tu ramailah mak2 yang takde rambut sebab anak2 berderet,dah tentu banyak kali kena sembur ngee...nice sharing sis :)

wah mcm2 boleh buat dgn air liur ni ye...hehe informasi yg bagus ni... (h)

30/5/13 04:40

petua yg menarik! =) no.2 and no.4 tu biasa la buat, yg dua lg tu, nak try nnt la bila dah ada anak hehe

30/5/13 07:23

jalan raya kat sini..awal sangat raya.hahaha..
petua yg minum lepas bangun tu selalu nak buat,tapi tak terbuat sebab bangun tgh hari,mkn ayam terus

30/5/13 08:36

owh ye ke kak. kalau no 2 dan no 4 tu pernah la buat. hihi..tambah lagi pengetahuan :P

30/5/13 09:08

tapi ramai juga suka buang air liur kan.. rugi3...

30/5/13 10:04

Slam kak lea..

Kalau nak ikutkan. Mulut kita lagi banyak..
Bacteria dari tempat lain kat badan kita..
Sebb tu tuhan jadikan air liur untuk sebagai slah satu sistem pertahanan badan kita.. sebab tu.. ape yang kita makan melambangkan kita sendiri..
Mmg betul.. dalam air liur kita bukan sahaja ade penyembuh luka.. tetapi juga.. ade tentera pembunuh bacteria..
Kalau air liur xde. Mulut kering.. jadi. Mknn yang kita mkn xkan rasa ape2..betull... sebb tulah. Setoap ciptaan tuhan tu.. ade sebbnya.
^^

30/5/13 10:33

Kalau hisap jari luka, dan terhisap darah, boleh jadi Raja Bersiung kalau begitu. Uhuk.

30/5/13 10:35

huyoo petuanya.. ingatkan makan kfc je kena licking finger XD.

yg no2 mg pernah, waktu darjah 1 dahi luka, kemdian ada seorg pak aji ni.. dia colek sket airliur dia dijari dan tempek didahi sy. ahaha. siap jampi2 apa tah. alhamdulillah esok lusanya luka kering.(tp bila guna airlius sndri xjadi lak =.=)

30/5/13 10:36

Eh mcm xsggup lak nak jilat anak tu kan..hehhehe... Tp yg awet muda tu nakkkk...hahhaha

30/5/13 10:52

@Hatimi Tahirruddin hye timi..benda yang baik kena share,kan.itulah banyak fungsi air liur ni

30/5/13 10:53

@Syan_Neesa hye sis..wah ramai pernah cuba petua 2 & 4 ye.

30/5/13 10:54

@TUGAU GATES hye tugau hah?hahahahaha makan ayam terus cehhh mana aci :d

30/5/13 10:55

@ima salsuzaima hye sis..no 2 & 4 tu je yang femes,kan :)

30/5/13 10:56

@ANNA MARIANA erk ptui ptui sana sini ishishish kotorkan alam sekitar je ngeee :-)

30/5/13 10:58

@Gee GTG wasalam gee...hah ni dr gigi dah bagi inof kesihatan.

betul tu gee kak lea pun dah pernah baca satu artikel.memang mulut punca segala penyakit juga(dan perut jugak,kan).

nice sharing dear..muahmuah (k)

30/5/13 11:35

mnum air masa bgn tidur., selalu tlupa. tetap nk try amalkn :)

Yang eizz tahu, air liur, enzim amylase. haha. :) Biase buat yang bila luka masuk mulut, tu je. Yg lain2 tak biasa dengar.

30/5/13 11:58

@依之汉 hah???hahhahaa adeih wong..ada2 je dia ni..patutlah ramai drakula berlakon filem kat oversea tu,hah :))

30/5/13 12:00

@BiskOt kfc???hahahaa adeih...wah tererlah pak aji tu...dia baca selawat,ke?air liur sendiri tak berkesan?kena cari petualah nak aurakan air liur tu pulak he2.. :d

30/5/13 12:01

@Chuu Muqhlishye chuu..itulah kena selalu amalkan...awet muda tu sapa tak mau ngeee...

30/5/13 12:01

@Norhaizam Mustaffahye eizz wah nice sharing dear....tulah ramai tau no 2 & 4 je termasuklah kak lea ngeee..

30/5/13 12:21

Petua yang menarik ^^v

30/5/13 12:42

info yg bagus kak..baru tau pasal air liur ni..hehe :D

30/5/13 12:50

@zuzuBEBE hye sis..boleh share petua ni dgn kawan :)

30/5/13 12:50

@Mizz Farah hye sis...itulah banyak petua yang kita tak familiar kan :)

30/5/13 15:26

assalamualaikum...singgah balas kunjungan.. dah follow sini jugak... ;)

30/5/13 15:31

uncle buat hasik karya seni guna air liur atas bantal...

haha

30/5/13 16:11

@Deqla Manjew salam sis owh tqvm tau, happy blogging :)

30/5/13 16:11

@-gedek! uyeuwwwwww uncle ni.hahaha letihlah auntie kena jemur bantal he3 :)

2/6/13 14:55

rugi pulak kalau hari2 air liur tumpah kat bantai.....he3...

2/6/13 15:28

@Remy hazza hahahaha betuiiii betuiii eh menyemburlah ngeee :)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...