28

Celik Hati Bersama Prof Dr. Muhaya ~ Makna Hidup Ini (Episod Akhir) ~ Part 2

00:49 |
 Sambungan dari Part 1

Masa sekolah dulu,adakah akhlak pengaruhi sikap anda sekarang?


D -> Semasa sekolah Tingkatan 1-5,saya sekolah di Penang.Kelas saya hampir semuanya kaum cina.Saya dilatih untuk bersaing.Mereka semua hebat.Suasana itu buat saya teruja jadi lebih baik.Saya ditawar pula duduk asrama.Ada seorang abang tu saya panggil ustaz.Dari situ saya berjinak ilmu agama.


CT -> Saya sangat aktif di bidang kesenian dan sukan.Cikgu pasti akan cari Siti Nurhaliza.Saya Bendahari Perpustakaan dan kerap diberi tanggungjawab sama ada dalam sukan atau persatuan.Ia melatih saya jadi seorang yang bertanggungjawab.Dari kecil saya menjual kuih untuk bantu ibu,masa tu baru 10 tahun.Jual di kawasan berek polis,hantar ke sekolah,jual di pasar.Hari Jumaat hari terakhir sekolah,saya jual di pasar malam,esoknya di pasar hari.Walaupun agak sukar masa tu,adanya pengalaman macam ni buat saya mampu bersaing dalam bidang seni & perniagaan.


P -> Dalam umur 14-20 tahun,apa yang kita buat akan menjadikan apa kita hari ini.Siapa kita nak jadi 20 tahun akan datang,bermula hari ini!Seorang yang berjaya,ada ciri2 dia melihat sesuatu sehingga dia berjaya.Apa yang ada dalam jiwa kita,akan menentukan apa tindakan kita.Jika kita makan tak jaga hari ini,sebenarnya kita menempah katil di hospital.Kalau takda masa jaga kesihatan,perlu ambil masa untuk sakit.

D -> Semua saya makan.Masa di Proton dulu,saya suka berjalan,suka main bola.Sekarang dah half series,kena pencen.

Caller - Mai,JB -> Baru setahun berkahwin,suami ok,keluarga pun ok.Saya risau suami tak titik beratkan solat.Saya takut suami hilang arah.Dia ok cuma solat kurang jaga.

P -> Takut..tapi...kejap lagi..nanti..itu semua sikap orang keladak.Mungkin suami kurang ilmu,cuba buka rancangan di tv yang baik2.Bagi semua yang baru kahwin perlu ada skrip kehidupan.Bayangkan kehidupan yang baik2,kitalah pelakon..kitalah pengarah.Pesanan kepada pengantin baru,amalkan solat berjemaah.Banyak rumahtangga terumbang-ambing sebab kurang solat berjemaah.

Siapa yang dapat kasih sayang suami,dapatlah juga kasih sayang Allah.In shaa Allah,Allah akan campak kasih sayang semua makhluk kepada kita.Sayang suami bukan kerana suami je,tapi mestilah kerana Allah.Jika seorang suami mengahwini isteri,tetapi tiada niat nak bawa isteri ke syurga,sia-sialah perkahwinan itu.

Dulu masa sekolah kita selalu kejar cita-cita.Belajar fikir nak jadi apa,je.Dari mengejar cita2,baik mencari makna.

1) Mengejar cita2 itu adalah pandangan manusia.Hanya bahagia kalau ia tercapai.
2) Mencari makna adalah pandangan Allah.Contoh kita senyum,dah dapat pahala.Kita bersedekah di masjid,juga dapat pahala.


D -> Saya masih dalam proses belajar.Kalau ditanya apa cita2?Saya mahu jaga hubungan dengan Allah & manusia.Kena memperkuatkan lagi ibadah,sentiasa berinteraksi dengan masjid.Apa yang kita ada elok berkongsi.Apa yang kita ada bukan boleh bawa ke kubur pun.Saya cuba beramal,kongsikan dengan pelbagai lapisan masyarakat.Syukur saya dibesarkan dengan suasana positive thinking.Kena sentiasa bersangka baik.


CT -> Penting tanam dalam hidup,jadi insan yang suka memberi.Alhamdulillah bertemu jodoh dengan lelaki yang punya matlamat sama.Saya dulu2 semasa selalu ditanya nak buat apa kalau jadi jutawan?Saya selalu jawab nak bina masjid.Alhamdulillah niat kami sama.Latar belakang pun sama,dia juga pentingkan family dan melindungi saya.Kita sering lihat kejayaan,kadang2 kita kena juga lihat kegagalan.Jangan fikir tak ada jalan keluar untuk berjaya.Kalau sentiasa berjaya juga tak guna,nanti lupa diri.


P -> Life is about donation,not duration.Siapa yang buat,lihat & terima kebaikan..akan berlaku hormon serotonin yang meningkatkan kegembiraan.


Prof menghadiahkan buku biografinya kepada tetamu jemputan.Buku Makna Hidup boleh didapati di kedai buku utama seluruh negara.Tak sabar Kak Lea nak jadikan koleksi bacaan.Kadang2 dalam hidup yang terlalu mengejar keduniaan,kita perlu berpatah balik mencari makna hidup ini.Perlu brainwash.Semoga perkongsian ini dapat membantu kita keluar dari aura negatif.Jom jadikan hidup ini bermakna di sisi Allah swt amin.Assalamualaikum.



28 comments

28/6/13 02:00

diorang ni boleh jadi role model untuk berjaya dalam kerjaya.

28/6/13 07:40

@syuk shusukehye syuk ye betul tu...para belia perlu bijak aturkan hidup,boleh contohi mereka kat atas ni ^^

p/s-->tqvm singgah dan komen,nanti kak lea bw tau

28/6/13 08:25

prof muhaya adalah medikal doktor yang sgt bermotivasi tinggi..ceramahnya pernuh hikmah dan ilmiah..

28/6/13 08:47

rajin kakLea review =) slagi bnda yg org bt 2 baik dn berlandaskn islam..blehlh kita buat ptnjuk..sy pn dr golongan yg ssah..in.shaa.Allah cuba utk ubah hidup sy jd lbh baik..ape pun nice sharing kak =) suka bca kisah diorang ni..nk2 CT tu..

28/6/13 12:18

@nazha anuahye nazha tqvm ye sudi singgah dan komen.itulah kak lea pun baru je nak minat2 dengan ceramah dr muhaya ni he3...

"Pesanan kepada pengantin baru,amalkan solat berjemaah.Banyak rumahtangga terumbang-ambing sebab kurang solat berjemaah." betul tu.. zie tgk contoh along zizie. dulu ex-husband dia tak ada galakkan mcm tu.. skang, new hubby dia selalu ajak dia solat berjemaah. Alhamdulillah, dia dah berubah sedikit demi sedikit :)

28/6/13 12:20

@S.K.Aalhamdulillah fais,kadang2 mungkin ada kawan2 yg tak sempat nak dengar/tengok kat tv,tu kak lea cuba tulis laju2 untuk kongsikan kat sini.

kak lea pun suka kisah hidup ct sebab dia bermula dari bawah,dari seorang yg takda apa2 hingga sekarang terkenal dan berjaya ^^

28/6/13 13:17

@Nurul Farahizzatialhamdulillah..nice sharing dear..ye betul tu solat berjemaah mengeratkan lagi hubungan suami isteri.apa2 pun solat tiang agama.

syukur kakak nurul dah bertemu jodoh baru yang menjaga solat alhamdulillah.

sebab itu kita sebagai perempuan perlu banyak berdoa kepada Allah swt agar bertemu jodoh yang mampu menjadi 'imam'

28/6/13 14:45

nice sharing...

ah bestnya. WHI yang topic ni tak sempat nak tgk. thx dear =)
dato siti makin gebusss.

betul tu. momoy setuju 100% la. sebab dulu kat sekolah momoy pasif, diam je. sampailah ke alam kerja senyap. so susah nak communicate . dah la kerja momot ni tough.

tapi hidup ni kena kena sentiasa belajar dari kesilapan. jadi momoy start improve diri selepas zazaman study iaitu zaman pekerjaan. mmg la lambat tapi ada juga kesedaran kan.

dear lea, momoy nak ajak dear cuba lulur spa. sebab momoy suka bangat =) jimat sangat =)

28/6/13 17:59

nice sharing huhuhu..

28/6/13 20:45

@Tukang Karuthye TK...tqvm ^^

28/6/13 20:47

@.::: Princess MOMOY :::.hye sis momoy..wah pengalaman semua orang tak sama,kan..all the best ^^

owh o2 otw ni yehaaa...

28/6/13 20:47

@Cik Ainhye ain tqvm ^^

28/6/13 23:45

Terkesan..habis je baca buku yang ada ni, kena pergi cari buku prof tu kan kak..xsabau!

28/6/13 23:59

@Khamsi Abdullahhye khamsi tqvm singgah komen,tau!itulah kak lea pun tak sabar nak beli jadikan koleksi ni he3..

29/6/13 00:03

Tu lah..nak beli terus kang tak sempat abeh satu2..xsyok lak..

29/6/13 15:30

suka tgk program ni tapi dah habis dah :'( uhuk2

29/6/13 21:32

Assalamualaikum.

Tentang solat berjemaah tu kak lea..ramai yang kurang amalkan..dalam institusi kekeluargaan pun mcmtu..ibubapa tak ajak anak2 berjemaah bersama. Percayala, bila kita solat berjemaah, rasa 'bersama' tu lebih kuat. Hati dan emosi pun lebih mantap sebab ada rasa kekitaan, ada rasa perkongsian.

Saya suka sgt prof dr muhaya.. cara dia bercakap penuh lemah lembut dan berhikmah. Saya dah baca salah satu bukunya, memang best sgt..

29/6/13 22:49

@AiSyA LiEzAhye AL..takpe2 boleh tengok semua episod kat tonton he3..

29/6/13 22:51

@Tinta Lanawsalam lana..ye betul tu lana.bagi yang belum kawin tu kenalah cari suami yang menitik beratkan solat..dah kahwin rajin2 solat jemaah ^^

wah kak lea belum beli satu pun buku tulisan prof..nak belilah ^^

29/6/13 22:51

@Khamsi Abdullah jom serbu book store he3..

30/6/13 00:43

Haha..sabaq... Kena abihkan satu2 kak..dahla lately bz je manjang..haa

30/6/13 11:00

@Khamsi Abdullahhahaha wink wink ^*

30/6/13 17:30

Prof Muhaya mempunyai gaya penyampaian yang sederhana tetapi memikat dan mudah menyentuh jiwa. Itulah kelebihannya.

p/s: Dato Siti, penyanyi kesukaan saya. huhuhu

30/6/13 21:57

@Tetamu Istimewaitulah saya pun suka prof..memang nak kena follow balik episod pertama kat tonton..

1/7/13 23:40

pengalaman mereka dikongsi buat panduan utk semua..... besar tanggung jawab kita sebenarnya

2/7/13 00:30

@Remy hazzamasing2 pernah tempuh kegagalan sebelum berjaya,kan remy.harap perjalanan kita juga sentiasa diberkati Allah amin.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...