24

Israk Mikraj 1434H ~ Dirikanlah 24434

16:29 |

Alhamdulillah esok 06.06.2013 bersamaan 27 Rejab 1434
kita menghayati peristiwa Israk dan Mikraj
Peristiwa menakjubkan yang berlaku pada 
malam 27 Rejab tahun ke-11 kerasulan Baginda
dimana bermulanya perintah solat 5 waktu sehari semalam


Israk ialah perjalanan Nabi Muhammad S.A.W dari Masjidil Haram di Makkah, ke Masjidil Aqsa di Palestin dengan hanya menunggang sejenis binatang, Buraq dan diiringi oleh Malaikat Jibril dan Mikail.

Mikraj pula perjalanan Baginda Muhammad S.A.W dari Masjidil Aqsa di Palestin ke Sidratul Muntaha di langit ketujuh. Betapa hebatnya binatang yang bernama Buraq diciptakan oleh Allah S.W.T yang dapat terbang membawa Nabi hingga ke langit yang ketujuh.

Baginda bertemu dengan Allah S.W.T lalu diperintahkan untuk melakukan solat 50 kali sehari. Nabi Muhammad meminta dikurangkan waktu solat tersebut dari 50 waktu hingga ke 5 waktu kerana baginda tahu bahawa umatnya tidak mampu untuk melakukan solat sebanyak 50 waktu. Maka bermulalah perintah untuk menunaikan solat 5 waktu sehari semalam.

 (Kartun Gif di entri2 yang lepas)

AKU TIDAK LAYAK KE SYURGA MU
TAPI AKU JUGA TIDAK SANGGUP KE NERAKA MU
TALIAN 24434 TIKET KE SYURGA MU
SOLAT PERISAI API NERAKA,CIPTAAN MU

Sama-samalah kita kuatkan tiang agama
Hayati & hargailah segala yang dilakukan oleh nabi junjungan kita
Nabi Muhammad S.A.W
Demi kesenangan umatnya
24434
mudah bukan ^^








24 comments

5/6/13 16:50

Nasib baik baru 5 waktu kalau kena 50 waktu macam mana agaknya kan..

5/6/13 17:33

@Kakzakiehye kak..tak dapat nak bayangkan.sedangkan 5 waktu pun ada yang masih terleka...

5/6/13 17:35

entri yng membina dan membuat say terpikir

5/6/13 17:44

@kacang buncisalhamdulillah.sama2 ingat-mengingati :)

5/6/13 17:52

nice sharing sis
peringatan buat diri yumida
kiut gif tu sis..terer sis buat

5/6/13 18:21

@Yumida Huda alhamdulillah mari sama2 jaga keutuhan tiang agama kita ^^

owh lukis pun kelam-kabut guna excel,masa tu baru belajar dari tutor sis nurdani.lukis kat office masa lunch break he3...

5/6/13 18:24

yeay!!
betul tu..
jangan tinggal solat ye adik2..
nanti jiwa x tenang, hati x selesa je..^^

5/6/13 18:44

@Gee GTG betul..betul..nak muka tenang dan berseri,air wuduk tulah rahsianya.supaya fizikal,mental dan emosi sihat..jagalah 24434 ^*

5/6/13 20:09

Entry menarik.InsyaAllah akan perbaiki solat.Hargai usaha Rasulullah,persiapkan diri dengan solat untuk bertemu Allah.InsyaAllah ;')

5/6/13 20:23

Salam.

Sempat lgi akak bljr melukis time office break ya,hehehe

Ingat no talian, 24434 ^_^

5/6/13 20:56

thanks utk peringatan ini.. semoga kita sama2 dpt mmperbaiki apa yg terkurang. btw, cute sgt lukisan tu :)

entri yang berguna :)
mohon share di blog ye nanti saya kreditkan.terima kasih :)

5/6/13 22:03

@sitihye siti alhamdulillah kak lea dah baca n3 siti tadi he3..sama2 kita mantapkan lagi iman dengan menjaga solat :)

5/6/13 22:04

@Tinta Lanawaalaikumussalam dear..itulah tak keluar break..bolehlah lukis..

sama2 ingat talian tu selagi hayat dikandung badan :)

5/6/13 22:08

@atierahye sis sama2..alhamdulillah.

owh lukisan tu he3..tq tq ngee...

5/6/13 22:09

@Nurul Mohamad Tahirhye sis..tqvm.owh ok2 semoga bertambah pahala kita semua ^^

hehe tu dah dapat diskaun pon malas kalau 50 taktau la camne...hehehe (muhasabah diri sendiri)

6/6/13 00:36

@Hatimi Tahirruddin alhamdulillah..sama2 kita perbaiki :)

6/6/13 09:15

Salam Israk Mikraj..Alhamdulillah nasib baik 5 wktu je..phala dia ttp besar spt kaum dlu2..tp masih rmai yg xsolat..sedey2..

6/6/13 10:26

@S.K.A salam juga untuk ska.betul tu..sama2lah jaga 5 waktu,bukannya 50,tak berat mana pun kan :)

6/6/13 18:59

:') tgk.. baginda sggp bersusah payah demi umatnya... snggup berulang alik smata2 utk meringankan tggjwb umatnya.. terpuji sgt2 sifat baginda... :')

6/6/13 23:03

@AiSyA LiEzAsayangi baginda..jom rajin2 solat :)

10/6/13 00:16

perkongsian yg baik kak...sesama kita kenang dan menjaga suruhannya....

10/6/13 01:09

@Remy hazzaalhamdulillah.... :)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...