30

Memori Ramadan ~ Teknik Urutan Pinggan & Senduk

00:05 |


Bunyi azan Maghrib
saat paling ditunggu semua kanak2
yang gigih seharian berpuasa

Tok Mah(nenek)suka masak lauk 
penuh semeja
Padahal kami cuma makan bertiga je
dengan Tok Mat (tok lelaki)

Kak Lea cukup kalah kalau 
Tok Mah masak bubur nasi
berlauk
Perghhhh...ada sayur kangkung
Ikan masak kicap,sambal ayam,
telur masin,ikan bilis goreng,
sambal udang kering,jeruk masin,
dah boleh buat Kak Lea
terpateri di kerusi makan!

Tapi itulah dah namanya budak
Makan tak ingat dunia
Maka.....




Maka..malam itu bergemalah suara comel
menyanyi lagu kebangsaan
Eh silap..silap...
Lagu.......


Inilah lagunya...
Sambil urut perut tu
nyanyilah macam kat atas tu hah!

Motif?
Perut,kan dah kembung
Tekan sedikit tangan ke perut
Bayangkan kita nak senduk nasi kat rice cooker
So bila urut sambil gunakan teknik,tu 
anggap jelah semua nasi yang tadi penuh kat perut
dah disenduk satu...satu...keluar
Nanti perut dah tak sakitlah lagi
Konon2 dah kempislah tanpa nasi
Erk...faham ke hahahahaha!!!

Tapi Kak Lea selalu nak cepat 
Tak mainlah senduk2 ni
lambat
Maka....
Teknik pinggan digunakan ye adik2 kakak2 abang2

Suka hati mulut je sebut semua nama
Janji cepat hilang 'nasi' dari perut tu
Habis nama uncle India kat kedai runcit 
termasuklah
Uncle Lori Tilam Lama...tukar baru..
Kak Lea sebut
Mesti depa selalu tersedak kot 


Bila fikir balik
berguna juga teknik tu
Tau jelah kadang2 sakit betul
sampai berguling2 kat sofa
Jadi dari peningkan kepala Tok Mah
maka disuruhnyalah cucu ni urut sendiri perut 
ngeeeee....

Jadi di sini nak ditekankan bahawa
tiada penggunaan senduk mahupun pinggan sebenar
dalam teknik urutan ni ye
Terkena korang agagagaga.......


30 comments

20/7/13 02:45

laa. ingatkan betul-betul ada teknik tu..hahaha. kebetulan perut tengah penuh ni..hahaha

20/7/13 03:03

Hehehe.. lawak.. sampai kena guna senduk.. saya singgah comment kat sini.. saya suka blog akak ni..

akak, jemput komen
http://superdreamland.blogspot.com/2013/07/new-website.html

p/s : tak tahu umo berapa.. men bantai je panggil akak.. hihi

20/7/13 03:13

@boni kacakngeee...hah cepat2 urut perut sambil nyanyi..brader zarul dengar pun nanges nanti he3...

20/7/13 03:14

@Hawa Syazana SDngeee...tqvm dear...owh ye memang patut panggil kak lea(tunduk merenung lantai,sedih...he3...)

ok2 nanti kak lea singgah ye :)

Aiyakkk...daku dah siap imagine lagik...hahahahaaa.....salah satu cara motivate diri yg "kekembungan perut" kot...

20/7/13 05:47

Amboi kreatif namanya hehe :)

20/7/13 06:27

@Norhazlina Mohd. Zakihye sis..imagine jangan tak imagine he3...ha'ah betul tu he3..

20/7/13 06:27

@Dzureen Darwiskan..kan..ok cepat urut perut tu he3..

20/7/13 06:39

he3..umur kakLea bape thun time ni?? =) kalau cmpur bnyak sgt mkanan laut n darat..mmg boleh skit perut..byak lauk 2..hu3

20/7/13 07:01

@S.K.Aowh masa ni dalam darjah 2 ke 3 macam tulah he3..ha'ah dah atok masak banyak benor.cucunya dah tak kira darat ke laut ke semua telan ngeee...

20/7/13 08:31

Kalau sakit perut pergi je makan ubat. Atau sapu minyak angin je.

Sakit perut ni ada dua jenis. Satu yang kembung, satu lagi nak buang air besar. Yang buang air besar tu, bila dah selesai legalah.

adoi...ingatkan betul. beria momoy baca
haha

20/7/13 10:18

betul tu kak...rasanya arwah nenek remy pun ada pernah suruh buat camtu dulu... cedok keluar isi perut tu...konon2 ler....kita yg kanak2 nie percayalah.....he3

20/7/13 12:12

@Tetamu Istimewabetul tu..kadang2 dah sapu minyak angin tapi memulas2 je rasa he3..

20/7/13 12:13

@.::: Princess MOMOY :::.agagagaga terkena sis ngeeee...

20/7/13 12:13

@Remy hazzawah remy pun pernah ye he3..sep seplah kita ^^

Hahaha ... Lawak lah, x pernah dengar. lagi nih ... Leh try kat anak2 plak nnt ...

20/7/13 14:28

@Hani Fadhlina Abdul Rahmanngeee...cer try cer try hahahhaa...

20/7/13 21:58

hak3.. kelakar je akk nih..wkakkaka =) byk pulak tu mkn..ngeh3!

20/7/13 22:07

@AiSyA LiEzAitulah pasal...banyak bebenor atas meja he3..

21/7/13 06:38

lahhhhh ingt kan petua betul tadi.. apalah kak lea ni bsungguh jaa baca dan fahamkan stepnya tau..muahahaa... lawak betul!!

21/7/13 13:35

@jaakechikagagagaga terkena dia..jangan marah ye he3...

22/7/13 21:49

menariknye kak lea.. waaahhhh... hehehe.. klu mcm tu fiza nak gune teknik mangkuk lah..

8 mangkuk kakak
18 mangkuk abang
28 mangkuk adik.. hehehe...

24/7/13 09:15

@syaafi sushihahahaha mangkuk?pergh...lagi cepat hilang perut kembung kan ngeee....

24/7/13 22:18

salam kak lea.. huahua.. cis!! ade jugak lagu ni eh.. cis lagi sekali..
babap kang.. serius saya tengah gelak sekarang..^^

24/7/13 22:34

@Gee GTGwaalaikumussalam gee...hahahaha.fiza nyanyi mangkuk...gee nak nyanyi apa pulak ngeee..

25/7/13 14:16

@||aLeaSaRa||

saya nyanyi mangkuk jugak lah.. tapi tambah sikit.. tingakta..
mangkut tingkat 1, mangkut tingkat 2..mangkut tingkat 3..huiii.. maun jadi menara mangkuk tingkat ni..hahahaha..^^

25/7/13 20:29

@Gee GTGhahaha mangkuk tingkat?tak sampai 5 minit confirm hilang dah kembung perut tu ^^

wah buat saspen je...ingat camne la td teknik senduk dgn pinggan ni....

26/7/13 20:52

@Hatimi Tahirruddinhehehe jangan marah ye agagagaga....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...