33

Selamat Tinggal Pujaanku...KANGKUNG!!!

23:27 |

Sebelum ni Kak Lea tak ambil port 
kes lintah ke cacing ke dalam batang sayur kangkung
Tapi semalam mak celoteh panjang kat hp
Jaga makan,jangan makan pedas2
Maklumlah perut Kak Lea dan anak2 baru je nak baik
kesan daripada keracunan makanan minggu lepas,tu

Mak tanya nak masak apa berbuka nanti
Kak Lea kata nak pergi kedai beli sayur kangkung
Terus mak cerita itu ini tentang kangkung
Mak suruh Google kalau tak percaya
Sebab anak kawan mak pun pernah masuk hospital gara2 kangkunglah

Kak Lea ni susah nak percaya
Lagipun dah sebati kangkung dalam kehidupan
Sayur kesukaan anak2 tu!
Kalau makan luar pun
selalu order Kangkung Goreng Belacan
Yong tau fu pun letak banyak kangkung
Sotong Kangkung lagilah umphhhh....

Sehari sebelum kami keracunan makanan 
dek ayam percik
Kak Lea ada masak kangkung goreng belacan kat rumah
Tapi seperti biasa Kak Lea cuma ambil batang yang lembut2 tu je
yang muda tu,hah
Then rendam seketika dengan air garam
Memang kena basuh bersih2 sebab berpasir


Kalau kedai makan,kan
Batang yang besar2 tu dicampaknya dalam kuali
Macam kita pelanggan ni arnablah,pulak!
Dah sah2 pekerja tu takde masa nak 
siang batang kangkung betul2

Hurm..adakah kami cirit-birit juga disebabkan
kangkung?
Sebab kali ni cherry berry berhari2
Selalu keracunan makanan kejap je baik
Minggu lepas pergi hospital pun bila badan dah lembik giler
Kalau pergi cepat mungkin doktor
dapat buat kajian,kan huuhhh....

Mak & hubby dah larang makan kangkung
buat sementara waktu
Makan jelah sayur lain
kan banyak pilihan
Owh terpaksalahhhhhhh....




33 comments

21/7/13 23:39

shida penggemar kangkung jugak tp makan yg daun je..batang x makan..hehhe...

ada gak mbe cite kes lintah dlm btg kangkung tu..huhu..takut sangat eh

21/7/13 23:40

cik akak pun lama betol tak makan kangkung kak lea..gara takut punya citer...seram tau..

21/7/13 23:49

Kita memang tak makan sayur hehe

22/7/13 00:07

@aDisH.sHidAye jugak,kan sis shida..makan yang daun jelah he3..tapi kak lea kena boikot kejap kangkung huhu...

22/7/13 00:08

@Nao Meiowh ye ke cik akak...huhu..kak lea je tak tau sangat kes2 kangkung ni huwaaaa...tiba2 perut terasa senak huwaaaaa...

22/7/13 00:09

@Dzureen Darwisperghhh biar betul,ni?makan buah2 pun ok dah he3..

22/7/13 00:26

acik pon peminat kangkung :) mak kalau masak mmg masak berkali kali dan check , takut ada ulat

22/7/13 00:44

@Aku Penghiburhye acik..yelah kena lebih berhati2 masa nak siang sayur,dan kalau boleh makan jelah daun..batang2 tok sah,kan he3..

22/7/13 01:19

ttbe rasa menakutkan giler :E

Huhuhu ... Saya peminat kangkung tp BigBoss x suka, so mmg keh ler ... idea mkn daun tu ok jgk ... Saya. paling tkt sayur kobis, selalu jumpa ulat n cacing ... Eeee ...

22/7/13 02:30

Err.. teman mmg x gemar kangkung sebab berlendir kot sayur tu.. tp pernah lea mkn jgk.. sedap mmg sdp.. tp bkn kegemaran.. pastu nk plak ada terbaca citer pasal lintah dlm kangkung tu.. lg lea teman x beli dh kangkung tu.. ada artikel yg mgatakan lintah tu walau dh direbus pun xkan mati.. so bila masuk mulut dia masih idup lea.. erk... x lalu.. sorry tau.. ini pndpt teman jea..hee.. klu suami suka pun xkan teman beli.. hihihi.. kejam x? Heee..

Seram dgn citer kangkung..terus fobia sampai sekarang.....no more kangkung...
kangkung said : "aku tak bersalah weiii huhuhu"...

22/7/13 06:58

salam ramadhan sahabat,

saya dan keluarga dah lama bercerai kasih dengan sayur kangkung gara-gara kisah ini. Wallahua`lam, walaupun tak tahu betul ke tidak cerita ni...

Tapi kalau pikir2 tok nenek, orang tua kita dulu pun makan jugak kangkung, siap buat ulam lagi...

22/7/13 07:26

@Scya Lollitahye sis...itulah seram tekak nak makan he3..

22/7/13 07:28

@Hani Fadhlina Abdul Rahmanhohoho memang tak nak dah makan kangkung.owh yelah kubis pun selalu ada cacing huhu...

22/7/13 07:28

@tenku butangitulah sis..semalam masa baca kat blog2 tentang kangkung perghhh kembang tekak,perut tiba2 memulas he3...say no to kangkung ngeee...

22/7/13 07:29

@Norhazlina Mohd. Zakihahahaha kesian kangkung ye,tulah comel sangat mana lintah tak suka ngeee...

22/7/13 07:30

@abuikhwanwsalam sahabat AI..salam ramadan juga tau ^^

wah sampai bercerai kasih tu he3...yelah zaman dolu2 nenek moyang kita makan elok je.takdelah kes macam la ni hurm...

22/7/13 08:13

alamakkkkkk kenit pun takleh makan kangkung lagi la pasni. Tapi, memang dah lama gak la tak makan. Tapi, kalu makan kat kedai, memang order kangkung goreng belashan.

Tapi, membayangkan cacing akan idup lama dalam perut, kenit pun nak berenti la makan kangkung...tak sangguppppp!

Tahanks for sharing this kak lea (^_^)

22/7/13 08:34

akak letak pic lintah dalam urus tu terus syuk taknak makan kangkung lagi..

22/7/13 08:58

@Kenit Cinonethye sis..owh sama2..sharing is caring gitu he3...kak lea pun kena hati2 lah pilih sayur lepas ni ^^

22/7/13 08:59

@syuk shusukeerk...samalah kita,syuk.kak lea pun geli huwaaaa...senak perut huhu..

22/7/13 10:41

kalau masak sndri..rsa slmat skit..tp kalau kt kedai mkan..hm yg 2 la bmbng..yg pliknya..xmati ke lintah ni bila kena goreng?? hu3..ape pun hati2 la =) kgkung sedap dimakan..rangup pula tu..

22/7/13 10:54

@S.K.Alintah tu still boleh hidup!!!seram sejuk baca kat blog kawan2 info tentang ni.itulah kalau makan kat luar,memang tak bersih depa siang sayur huhu..

22/7/13 15:51

AL makan sayur campur jee... ahhahaxD xsuka makan sayur mayur tu :p ganti dengan buah-buahan.. enth la.. rasanya pelik je makan sayur..errk! so, mama ganti dengan buah2 je kat AL.. kuikui..

22/7/13 21:42

kak lea.. boleh je mkn kangkung.. cume kne bersihkan betul2.. lagi2 klu kankung dari paya .. hehehe =)

23/7/13 19:02

Salam.

Kak lea..sampai menangis2 doodlenya takda jodoh dgn kangkung,hahahah

Takpa akak, berehat jap. Ada jodoh tak kemana, keh3. Rasa dah kuat skit perut tu, boleh la cuba makan balik.

Saya kat rumah pun, biasa kangkung. Kadang2 sawi, terung. Dah, knapa tiba2 citer pasal sayur plak,hehehe

24/7/13 07:43

ek???? sayur kegemaran saya tuuuuuuuuuu..alamak, takut plak tgk gambar2 yg kak lea letak tu n xberani nk googleeeee..seram!!!

24/7/13 08:05

@AiSyA LiEzAwah best tu AL..tiap2 hari makan salad buah2 an pun sempoi he3..

24/7/13 08:05

@syaafi sushibetul tu fiza,tapi nak boikot dulu kangkung huhu ^^

24/7/13 08:07

@Tinta Lanawsalam lana hehehehe....owh alhamdulillah perut dah ok tapi kena cerewet sikit pilih makan ngeee..

owh kak lea pun suka jugak sawi n terung ngeee...

24/7/13 22:11

salam kak lea.. bace entry kak lea ni..
saya teringat kena gigit pacat tahun lepas.. arghh!!!(sebenarnya.. saya x takut pon.. tapi..eh!! nantilah saya buatkan entry ni..kak lea tolong ingatkan eh..^^)

pastukan kak lea.. saya pernah tolong mak siang kobis.. sekali tu tengah belah2 tu.. keluar cacing hitam besaq gile!!! saya campak kobis tu..hahaha.. trauma.. mak sambung balik cincang kobis..

p/s:tabik spring kat kak liza.. wow!!^^

24/7/13 22:32

@Gee GTGwaalaikumussalam gee...perghhh kalau kak lea dah campak jauh kubis tu..silap2 dengan pisau2 hilang ke mana.huhu geli dengan cacing tak kira besar ke kecil ke he3...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...