22

Nama Bulan-bulan Islam pun tak hafal?

16:43 |

Pagi tadi seperti biasa sempat tengok MHI
Terpaku seketika masa Ahmad Fedtri berkata...

"Baru2 ni saya sempat dengar perbualan di satu stesyen radio.
Seorang pemanggil menjawab soalan DJ berikan.Muda lagi rasanya."

"Dalam kalendar Islam,sekarang sudah masuk bulan apa?"

Pemanggil tu jawab...

"Errr....errr..."

DJ tu siap bagi klu untuk membantu....

"Ia bermula dengan zul macam zulkarnain...zulfazry...."

"Entahlah...lupalah."

DJ ni bagi klu lain pulak...

"Takpa2...cuba ingat.Ada sikit2 macam bunyi kaedah sains..."
(ada lagi Fedtri cakap,Kak Lea tak ingat)

Pun tak boleh jawab!!!


 Sekarang sudah 3 Zulkaedah1434 ye..adik2 manis

Sampai sekarang kalau Kak Lea terlupa 
nama bulan dalam Islam
semasa mengajar si kembar di rumah,
kami pakat nyanyi sama2 
lagu nasyid kumpulan Raihan - Bulan-bulan Islam



22 comments

MERDEKA kah kita ?? Terlalu byk hiburan yg melalaikan ... Tu baru tanya nama bln2 Islam, blm tanya nama Rasul lagi, bab ibadat, doa mandi wajib dll ... Negara jer yg MERDEKA, tp pemikiran masih dijajah, tp nk salahkan penjajah pun xguna, masing2 dah besar panjang, sumber pun banyak, ... Wallahhua'lam ... Maaf emo plak ...

9/9/13 21:10

erkkk..sedihnya sy bca =( pmggil 2 islam ke?? sygnya kalau xigt..siap bg klu lg..sy pn mcm akak juga..kalau xigt..msti igt lagu nsyid..he3..bguskn lgu2 ni =) selain tu..nma2 25 rasul pun sng nk igt bila kita mnyanyi..

9/9/13 21:13

@Hani Fadhlina Abdul Rahmanwah sis hani..semangat kak lea baca tau!betul.....betul.setujulah,dear :)

hihihi, mama pun tengah ajar anak mama si kakak tu... kejap ingat kejap tak... hampeh jugak..

9/9/13 21:58

hihiihii...bulan islam skang ni ramai anak anak muda kita tak tau..silap silap nama 25 nabi pun tak tau..parah tuuu

9/9/13 22:03

@S.K.A hye fais...wah dah muncul balik,lama cuti he3..


ha'ah pemanggil tu islam.takkan dia langsung tak ingat nama bulan islam..tak ingat turutan tu boleh dimaafkan lagi.ni dah bagi klu pun tak boleh cam nama bulan2 huuh...

betul tu,lagu nasyid memang best.suka jugak nama 25 rasul tu :)

9/9/13 22:04

@Norhasniza Khalid hye mama.takpe step by step nanti bolehlah anak tu ingat,in shaa Allah.kita ni pun kadang2 terlupa jugak,kan he3..

9/9/13 22:46

@tomato oren betul tu sis...huhu...sambil geleng kepala ni he3..

9/9/13 23:38

hihi...cik akak pun kak lea...kekadang lupa juga...yang paling cik akak ingat...bulan syawal dan ramadhan je...hihi....
tapi serius cik akak tak pernah lupa...tapi kalau lupa kena geledah balik ilmu tu...hihi...

singgah dan follow sini...

9/9/13 23:46

@Nao Mei hye cik akak.takpe2 kalaiu kita lupa nyanyi je lagu nasyid raihan atau alarm me,ngeee...

10/9/13 00:11

Amek kne sebijik..huhuhu

10/9/13 03:59

sy pon kekadang pon terlupe gak...tapi,bile belek kelnder bulan islam tuh ingat baliklah...hehhehe...

10/9/13 08:18

sebab tu la ptg u didik bdk2 dr kecik, benda basic mcmni lupa mmg over rasanya,,,, huhu...
ajar nyanyi pn ok, xyah hafal mcm hafal sifir..

10/9/13 09:28

@Che Rosliza Che Mat hye sis tqvm ye :)

10/9/13 09:29

@Chot hahahaha.agak2 benjol tak dahi dia letih berfikir cari jawapan he3...

10/9/13 09:31

@trah zain hye sis...tqvm singgah komen :)

ha'ah dengan lagu,senang,kan nak ingat...

10/9/13 10:25

erk... lalalalala... aku pun tak ingat...lalalalala...

10/9/13 22:48

lgu raihan tu mmg byk membantu..klu x terabur jgknk.ingt susunan..skrg x lg..lupe kira nyayib

10/9/13 23:41

@akashah ye betul tu....kak lea pun suka lagu2 nasyid raihan...best.nak ajar anak2 pun senang :)

12/9/13 22:56

melalui lirik n menyanyi mudah nak ingt,,hoho!

15/9/13 10:49

Oh... begitu.

Bagus lagu Raihan ni. Sambil bernyanyi sambil mempelajari dan menghafal.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...